UNICEF.se
Vi klickade oss in på Unicef:s hemsida och fann en artikel, som enligt oss, inte kunde varit mer fantastisk! Det här är precis vad vårt projektarbete handlar om. Att öka medvetenheten om konventionen bland barnen och att göra det genom att utnyttja det forum där barn spenderar den största delen av sin tid under barndomen, skolan.
Här kommer den:
BARNKONVENTIONEN I LÄROPLANEN
Sveriges regering har ett ansvar för att kännedom och kunskap om konventionen sprids till olika målgrupper. Det anges i artikel 42 i barnkonventionen och gäller t ex föräldrar, politiker och olika yrkesgrupper som arbetar med barn. Inte minst gäller det barnen själva som alltså, enligt barnkonventionen, har rätt att känna till sina egna rättigheter. Med ökad kunskap följer också större förutsättningar för barnen att få hjälp när deras rättigheter kränks och slå larm när andra drabbas. Likaså innebär det en möjlighet för barnen att öka sin solidaritet med barn i andra länder.
LÅG MEDVETENHET
Under 90-talet, när barnkonventionen just antagits, anslog regeringen 10 miljoner kronor till olika frivilligorganisationer för att sprida kunskap om barnkonventionen till landets skolelever. Även Barnombudsmannen har, på uppdrag av regeringen, producerat skolmaterial som spridits till olika åldersgrupper. Insatser har alltså gjorts för att öka kunskapen om barnkonventionen.
Men trots dessa satsningar när det gäller att sprida kunskap, är medvetenheten om barnkonventionen låg bland barn runt om i landet. I Barnombudsmannens årsrapport som presenterades i mars 2009 ingick en undersökning där det framkom att endast vart femte barn hade hört talas om barnkonventionen.
UNICEF SVERIGES KRAV
Både skollagens kapitel 1 med allmänna föreskrifter och läroplanernas avsnitt om grundläggande värderingar ger stöd i arbetet för att barnkonventionen ska få en tydligare plats i grund- och gymnasieskolans arbete. I regeringens förslag till ny skollag som beräknas träda i kraft i juli 2011 nämns också uttryckligen barnkonventionen och det klargörs att barnets bästa ska vara utgångspunkten i all utbildning. Men vår uppfattning är att dessa allmänna formuleringar i skollag och läroplan inte är tillräckliga. Att förlita sig på enbart frivillig information och lärares välvilja är inte nog för att barnen ska få tillräckliga kunskaper om sina rättigheter.
UNICEF Sverige menar att skolans styrdokument inte bara ska nämna mänskliga rättigheter och barnets rättigheter i allmänna ordalag. UNICEF Sverige menar att barnkonventionen bör ingå som ett tydligt kunskapsmål i kursplanen för ämnet samhällskunskap.
REKOMMENDATIONER FRÅN FN:S BARNRÄTTSKOMITTÉ
FN:s barnrättskommitté har till uppdrag att granska hur väl länderna lever upp till barnkonventionens krav. I samband med Sveriges fjärde rapport till barnrättskommittén våren 2009 framkom kritik mot den låga kunskapsnivån bland barn och ungdomar kring barnkonventionens innehåll. Likaså framkom kritik mot att kunskapen om barns rättigheter bland lärarna var låg. Barnrättskommitténs rekommendation är att barnkonventionen skrivs in i läroplanen.
http://www.unicef.se/opinion/unicefs-paverkansarbete/vara-barnrattsfragor-i-sverige/barnkonventionen-i-laroplanen